'Struggeling with Lao Beer' - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Alie Postma - WaarBenJij.nu 'Struggeling with Lao Beer' - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Alie Postma - WaarBenJij.nu

'Struggeling with Lao Beer'

Blijf op de hoogte en volg Alie

24 Februari 2013 | Laos, Vangviang

Vorige week zondag zetten Johan, Elien, Tamor en ik sokken naar de 'Blue Lagoon'. We wilden onze 19-jarige allerliefste Tamor perse meenemen (omdat, als we dat niet doen, ze de hele dag keihard werkt EN gewoon omdat ze gezellig is!) We huurden een scooter (met versnellingen, jaja dames en heren; ik heb gereden op een scooter met versnellingen!) en gingen op pad. Wat ik van te voren niet wist, was dat de weg er naartoe bestaat uit stenen. Bijzonder! *kuch*
Na heerlijk te hebben genoten van het felblauwe water (ik niet, mijn bikini is kapot!) en het zonnebaden (ik wel!) gingen we moe en voldaan naar huis. Weer op de scooter durfden Johan en ik iets harder te rijden over de stenen-weg, tot we aankwamen bij een steile brug. Laat ik het zo zeggen: we kwamen er niet bovenop..
Onze lieve Tamor (die bij mij achterop zat), besloot toen even af te stappen, zodat onze scooter iets minder gewicht had, en ik makkelijker op de brug zou kunnen komen. Het lukte! Eenmaal over de brug en een kleine kilometer verder, wisten Johan, Elien en ik even de weg niet meer.. Ik keek achterom om Tamor te vragen of we nu links of rechtdoor moesten en zag tot mijn grote schrik dat onze lieve Tamor niet meer bij mij achterop zat. (Holy crab!) Ik schrok me dood en lag tegelijkertijd in een deuk. Ergens had ik het gevoel dat ze bij de brug moest zijn afgestapt.. Ik had het dus gewoon niet gemerkt!
Johan is teruggereden naar de brug en vond Tamor. Wandelend aan de kant van de weg, met haar helm aan de hand. (Aaaaahw!) Ik zal jullie zeggen: ik schaamde me dood! Tamor: "I thought Alie will drive till the end of the bridge, and then wait for me, but you were not there." Typisch gevalletje van 'whoops!' (En tevens typisch Alie.. Ja..)

Na deze bijzondere dag uit, konden we er weer een week tegenaan. Deze week geen bouwen of lesgeven; maar denkwerk over de opstart van nieuwe projecten. Tevens hebben we weer enkele pogingen gedaan om de Laotianen wat structuur en communicatie-skills bij te brengen. (Zie de foto!) De personeelsleden maken duidelijk vooruitgang: ik kan oprecht zeggen dat ik trots op ze ben :)
Ook heb ik me, samen met Elien, verdiept in Marketing-strategieen. (Schrijf ik dat goed? Ik bedoel maar; het is niet mijn vakgebied, ik weet niet eens hoe je 't spelt..) Anyway: het was interessant (en soms saai), maar erg belangrijk voor het bedrijf. We gaan deze week proberen onze kennis over te brengen op de manager.

Na een drukke werkweek, werd het zaterdag. Vrijdagavond werden we ingelicht over het feit dat er 'morgen' een festival is in Vang Vieng.
Niet wetend wat het festival inhield, werden we door Sai uitgenodigd om mee te gaan naar het huis van zijn neef (eh, okeui!) Na het ontbijt, vertrokken we om 9 uur 's ochtends dus naar het huis van de neef. Met alle vrijwilligers (5 stuks) en alle personeelsleden, vielen we binnen. We werden aardig verwelkomd en mochten op de mat gaan zitten.
Al snel werd het doel van dit festival ons duidelijk: veel eten, en nog veel meer bier drinken.. (Yaiks!)
Weigeren is onbeleefd, maar ik had toevallig wel net een lekker broodje jam en een bakje thee naar binnen gewerkt! Helaas, mijn 'excuus' mocht niet baten, ik moest en zou eten en drinken.. (Hm. O-kee.)
Na ongeveer drie kwartier werden Melissa (een andere vrijwilliger) en ik opgeroepen door de manager om er vandoor te gaan naar een ander huis. (Ehm, oke! :D) Met z'n drieen op de scooter, vertrokken we naar het huis van Davone's tante. Ook hier werden we aardig binnengehaald, en mochten we op de mat gaan zitten.
En ook hier gold het (nare!) drankspelletje.. Alle mensen zitten in een kring; er is iemand die flessen bier voor zich heeft staan en de glaasjes vult (er waren ongeveer 3 glaasjes). Als je een glas bier voorgehouden wordt door de schenker, ben je 'verplicht' deze (in rap tempo!) op te drinken, en vervolgens het glas terug te geven aan de schenker, zodat het glas wederom gevuld kan worden en aan je buurman kan worden gegeven.. Op een gegeven moment bedachten de Laotianen (blijkbaar) dat het nog niet leuk genoeg was, en werd er een ander drankje bijgehaald.. Een mix van (let op!) Lao Whisky, Lao Beer, Malibu, Redbull en Sprite..) Lekker, zoet, maar gut, wat sterk! Nadat het drankje was gemaakt, en ik net de klos was met het glas bier, kreeg ik van de schenkende jongeman OOK nog het mix-gebeuren-drankje in mijn hand gedrukt. (Ehm, bedankt.. maar ik heb er al een..) Er werd me vluchtig uitgelegd dat ik ook dit drankje op moest drinken en terug moest geven, en dat deze de andere kant op zou gaan in de kring.. Ik was de 'lucky one' (degene die het middelpunt is van de kring) en had dus telkens 2 glazen tegelijk in m'n handen! (Om een uur of 10 in de ochtend dus he. Zien jullie me al zitten?! Heb medelijden!) Om 11.30 moesten we terug naar kantoor voor een meeting. Eenmaal opgestaan merkte ik dat ik de volgende keer toch echt naar mijn lichaam kan luisteren, in plaats van naar de manager van FruitFriends. De meeting ging verbazingwekkend goed, maar de rest van de dag was vrijwel de hele staff uitgeteld! (Rara..)

Al met al een bijzondere dag, een leuk festival (op het forceren van drinken na dan) en een bijzondere week.
Alvast bedankt voor het lezen en tot snel!

Liefs!

  • 24 Februari 2013 - 07:55

    Marije:

    Hahaha, die Alie, zomaar d'r allerliefste Tamor in de bush van Laos achtergelaten zonder het zelf door te hebben... En toen zat er nog niet eens een overdosis aan alcohol in... Maar rijden op een schakelscooter is natuurlijk al heel knap! Kunt niet alles tegelijk. Uhmmmm Alie, je bikini is kapot????? Heb je er serieus maar EENTJE (mee)??????? Ik had de vorige keer dat je schreef al even foto's opgezocht vd Blue Lagoon, wat is dat mooooooi. Zo mooi dat je er bijna wel even een plons in moet nemen. Maar in de blote kont gaat misschien een beetje ver hè?!
    Nog even kort iets over hier: er is weer een pakje sneeuw gevallen :-( we zorgen goed voor je vriendje (gister met m naar het omniversum geweest, dat zal ie vast nog wel vertellen als ie je vanavond spreekt vis Skype) en nu hoor ik kleine Sem heel hard huilen dus ga maar weer s aan de slag.
    Oja nog even dit: je bent supergedelegeerden bezig daar in Laos, mag je trots op zijn. En.... Geniet, geniet en geniet!

    Dikke tuuuuut van ons XXx

  • 24 Februari 2013 - 07:57

    Marije:

    Supergoed bedoel ik natuurlijk. Stomme iPad, haha. XXx

  • 24 Februari 2013 - 09:54

    Jesperr:

    Helloo miss Alie!

    Lekker op de brommer ja helemaal tegek toch!? Erg leuk om je belevenissen te lezen. En beer Lao komop, dat kan je toch de heeele dag drinken! :)) enjoy ciao

  • 24 Februari 2013 - 12:29

    Oom Rinse En Tanta Maaike:

    dat je iemand vergeet mee te nemen is wel een beetje dom.Hoop niet dat ik een keer wordt vergeten achterop de motor!!en denk je wel een beetje na bij het nuttigen van alcohol???verder veel plezier en geniet ervan.groet uit het koude Friesland.

  • 24 Februari 2013 - 20:36

    Saskia:

    leuk om telezen wat je daar zo beleefd geniet er van.
    liefs saskia guido & gerwim

  • 25 Februari 2013 - 08:29

    Jantsje:

    Ha die Alie,
    door je verslag weer even een eindje met je mee mogen reizen. Bedankt! Geniet van alles wat er op je weg komt (en ja, dus ook van de alcohol;-))

    Groetjes, de Wijmaatjes

  • 25 Februari 2013 - 19:14

    Wendy Van Der Velde:

    Heey,
    Waaaat een mooie foto van dat meertje (blue lagoon?) en wat een mooie nagellak.
    Echt heel leuk dat we zaterdag even geskyped hebben, heel vreemd maar even als vanouds meezingen. Echt heel erg leuk! Geniet nog maar even lekker en succes met die busrit (of heb je al besloten met het vliegtuig te gaan;-) . bin beneit!
Alie

"Pack yourself a toothbrush dear Pack yourself a favorite blouse Take a withdrawal slip Take all of your savings out 'Cause if we don't leave this town We might never make it out" - The Lumineers - Sleep on the floor

Actief sinds 10 Dec. 2012
Verslag gelezen: 680
Totaal aantal bezoekers 92435

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 16 Juli 2016

Backpack door Zuid-Amerika

14 Januari 2013 - 24 Mei 2013

Backpack door Zuid-oost Azië

Landen bezocht: