Shopaholic in Hoi An? - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Alie Postma - WaarBenJij.nu Shopaholic in Hoi An? - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Alie Postma - WaarBenJij.nu

Shopaholic in Hoi An?

Blijf op de hoogte en volg Alie

13 Maart 2013 | Vietnam, Hoi An

Als je/u ooit besluit om naar Vietnam te gaan, vergeet dan zeker niet een tour naar Halong Bay te boeken! Mensen: Halong Bay is prachtig! Met een beetje mazzel heb je mooi weer (duimen dus!) en daarmee een prachtig uitzicht. De helft van onze groep was Nederlands, (veel stelletjes *snif*) maar daarom niet minder gezellig! Zoals Jesper in de reacties bij m'n vorige blog al zei: het kayakken is écht een van de mooiste dingen die je kunt doen in Halong Bay. Ik heb het nu ervaren en kan niets anders doen dan beamen. Super ervaring! Na een dag relaxen op de boot, een berg beklimmen voor een (prachtig!) uitzicht en kayakken op het water, komen we na het diner aan bij de karaoke-avond. Jawel! De gids bijt 't spits af met een afschuwelijk Vietnamees lied. (Oftewel: niemand is erger dan ik, gewoon doen!) Zoals meestal bij karaoke, kwam ook deze avond vrij langzaam op gang wat zingen betreft. (Ik weigerde pertinent om te zingen, omdat de installatie zo slecht was dat je jezelf niet eens kon horen, en de echo maakte dat je helemaal níks meer hoort van wat er überhaupt van over bleef..) Ik weet het, 'di-va'.
Na een paar Vietnamese biertjes begonnen de Nederlanders langzaam maar zeker te ontdooien wat zingen betreft, en ik kreeg het lef om met mijn Nederlandse tengeltjes aan de installatie te zitten. (Wat het er onmiddelijk veel beter op maakte!)
Toen ik 'enigzins' tevreden was (het blijft een slechte installatie), besloot ik (jaja!) het nummer 'Dr. Jones' van Aqua te zingen. Monden vielen open (oke, misschien is dat iets overdreven, maar mensen hadden niet verwacht dat er daadwerkelijk iemand kon zingen) en meteen werd ik uitgeroepen tot 'the best singer of the boat'. Enige nadeel (of voordeel, net hoe je het bekijkt) dat daaraan kleefde, was dat ik de rest van de avond de microfoon in mijn handen mocht/moest(!) houden. Zo kwamen er nummers als 'Two become one- The spice girls', 'Easy lover- Phil Collins' en 'Wonderwall- Oasis' voorbij. Machtig! Even weer lekker zingen, want oh, wat mis ik dat muziek maken met mijn bands! Pffff!
Al met al een geslaagde tour, met een leuke groep mensen!
De dag na Halong Bay heb ik nog een dag lekker door Hanoi geslenterd (voor het eerst alleen!) Ook wel 's lekker :)
Om 17.00 was ik klaar om op de sleeperbus naar Hoi An te gaan. (Jup, Hoi An. Heb besloten Hue over te slaan en van Hoi An naar Nha Trang, naar Mui Ne en Saigon (HCM-city) te gaan.) Lekker naar het zuiden, naar de zon!

Na een dramatische nacht op de sleeperbus (já mooi, die Nederlandse lange benen, echt praktisch is 't niet in een sleeperbus!) kwam ik aan in Hoi An. Hoi An is een stadje dat bekend staat om het feit dat je er (goedkoop!) kleding op maat kunt laten maken. Iedereen die er vandaan komt heeft dan ook iets gekocht en/of laten maken. Ik had 't echter niet in 't kopke om wat te laten maken.
"Dat is vast duur, ik heb niks nodig en ik ben niet zo makkelijk in te palmen."
Mmmmmh, think again!
De eerste middag, slenterend door Hoi An was het al raak! Denkend aan mijn lieve Gerrit-Douwe en het feit dat ik hem over een aantal nachtjes (inmiddels nog 20!) van het vliegveld in Phnom Penh kan halen, moest er eigenlijk een mooi nieuw jurkje komen. (Want stel je voor, straks is 'ie vergeten hoe ik eruit zie en vindt 'ie me niet leuk meer! Ofzo.) Goed, er moest dus (hóógnodig!) een prachtig jurkje komen. Die zag ik. (Zo simpel kan het zijn..) Het duurde niet lang of ik had 'm aan, de winkelier kon 'm voor me innemen en hij paste perfect. Een plaatje!
En van het een kwam het ander: Ik heb inmiddels 2 jurkjes en een bikini voor me op maat laten maken. *kuch*
Daarnaast ben ik los gegaan wat souvenirs betreft. Ik kan natuurlijk niet loslaten wat en voor wie, maar leuk is het zeker! :)
Omdat dit al met al te veel werd in mijn tas, heb ik een meisje in het hotel waar ik verbleef (even twee nachtjes luxe, geen dorm, geen andere mensen op mijn slaapkamer en een éigen tweepersoonsbed <3!) een van mijn 'oude' jurkjes gegeven. Iedereen blij!
Als je naar Hoi An gaat: laat iets maken (ieuw, ik klink als 'iedereen'!) want 't is geweldig! Je kiest een model, een stof, ze meten je op, je hebt een fitting (of 2, of 3..) en klaar ben je!
Samen met de Amerikaanse Lauren (heel leuk meisje) heb ik een aantal dagen in Hoi An gespendeerd. Ik heb onder andere het eerste strand van mijn reis gezien, van de zon genoten, geshopt en lekker gegeten. Hoi An is een heerlijk stadje!

Vanochtend had ik een cooking class. Óók een aanrader! Ik heb gekozen voor de Red Bridge cooking class (deze staat ook aangeprezen in de Lonely Planet). Van 8-13u word je onder de hoede genomen door een van de chefkoks van het Red Bridge restaurant. De dag begint met een tocht over de markt. Heerlijke vissenkoppen, kippenlijven en stukken rauw vlees bewonderen op de vroege ochtend. (Yaiks!) Daarna werden we mee genomen naar een boot, die ons over de rivier naar de tuin bracht. (De cooking class wordt gehouden in een tuin. Heerlijk rustig, vredig.. (En andere woorden die hetzelfde betekenen.) De chefkok had humor, sprak goed Engels en alles was súpergoed georganiseerd! Iedere deelnemer had een eigen vuur, eigen ingrediënten, en al waren we met een groep van 14, iedereen kreeg persoonlijke aandacht. De groep waar ik in zat bestond met name uit oudere mensen, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet erg! (Was wel even klaar met die 'jongeren' die alleen maar denken aan feesten, veel alcohol en drugs en valium op de slaapbus.) Niet echt mijn soort mensen. Ik sta liever vroeg op, ga op excursie of ontdek de stad, en ga dan weer vroeg naar bed. (Hoe degelijk ben ik?!) Sorry, maar feesten kan ik ook wel in Nederland. Liever zelfs, lekker mijn mijn eigen clubje vriendinnetjes. (Mis jullie!)

Maargoed. Waar was ik? Oja, oudere groep. Vond ik dus helemaal niet erg. Wel lekker juist (a). Aangekomen in de tuin lag er op iedere stoel een klembord met alle recepten op papier en een pen. (Ik zei het, goed geregeld!) Eerst kregen we een uitleg van de chefkok, daarna mochten we (ieder achter ons eigen kooktoestelletje) het recept uitproberen. Ik kan jullie vertellen; het ging best goed! Ik heb fresh springrolls, Vietnamese pancakes, iets met aubergine en een Vietnamese salade gemaakt! Heerlijk! (We mochten natuurlijk ons eigen eten opeten!) Dus voor wie eens een Vietnamees recept (ik ben zelfs bereid er hoogstpersoonlijk een uitleg bij te geven!) wil proberen: jullie weten me te vinden! (T/m 24 mei in Zuid-Oost Azië, daarna weer lekker in Friesland.)

Op dit moment zit ik lekker in een restaurantje, sippin' my ice tea. Ik haal zo mijn bikini op (bikini is erg moeilijk om te maken, hiervoor zijn veel fittings nodig) en om 17u vertrekt mijn sleeperbus naar Nha Trang. 13 uren met te weinig beenruimte, 13 uren in een bus, met talloze, onvruchtbare pogingen om te slapen.. Bluh!
Nou ja, it'll take me to my next destination! Weer een stapje dichterbij Phnom Penh, weer een stapje dichterbij samen! <3
(Ik heb een prachtige tijd gehad alleen, no regrets, maar ik wil nooit meer zo lang zonder mijn lieve vriendje!) :$
Benieuwd wat Nha Trang me zal brengen!
I'll keep you posted!

  • 13 Maart 2013 - 09:40

    Ate En Jantsje:

    Krijg kippenvel van dit verhaal.....Gek he! Je bent en blijft een heerlijke nuchtere Friezin:-)
    Nog een paar nachten alleen genieten en dan weer samen met Gerrit-Douwe1

  • 13 Maart 2013 - 09:47

    Alie Postma:

    Dankjewel Ate en Jantsje! Ik vergeet het iedere keer te melden in mijn blogs, maar lieve iedereen: heel erg bedankt voor het reageren op mijn blogs iedere keer. Ik lees alles en vind het erg leuk en lief! Liefs Alie

  • 13 Maart 2013 - 10:05

    Fam. Kooistra:

    Wer in prachtich ferhaal Alie! Folle plesier nog
    & natuerlik binnenkoart ek mei syn beiden!

    Fan ùs in Dikke Tût

  • 13 Maart 2013 - 10:47

    Bernadette:

    Alie helemaal geweldig dit. En idd ik krij selfs kippevel. Geniet ervan!!
    Geweldig die verhalen van die leas se graag!!

    Genietse!!

  • 13 Maart 2013 - 11:57

    Letitia:

    Hey Alie,
    Opnieuw een leuke blog. En wat een mooie foto's zeg.. geweldig! Blijf het knap vinden dat je dit allemaal alleen doet en alleen aandurft. Lijkt me een hele ervaring. Veel plezier nog!!
    Xxx Letitia

  • 13 Maart 2013 - 16:14

    Oom Rinse En Tante Maaike:

    heel mooi verslag en mooie foto's en je kunt nu dus vietnamees koken! nog veel plezier en geniet ervan.

  • 13 Maart 2013 - 21:23

    Eline:

    Alie, wat weet je het allemaal weer leuk en heerlijk nuchter te brengen. Heb tot nu toe nog niet gereageerd, maar echt, ik lees alles met veel plezier, haha! Jij maakt wat mee zeg, super, ik ben hartstikke jaloers. Een hele fijne tijd nog (alleen, en ook zeker samen nog!), en geniet!
    xxx Eline

  • 14 Maart 2013 - 07:54

    Wietske:

    Skitterend wer Alie! Fanke, wat makkesto wat mei, dit nimme se dy nea wer ôf! Hast genôch 'zonnebrand' by dy? Goed smarre hear en ek mei 'Na het zonnetje' :) -Sa, no hâld ik wer op te preekjen...-
    Bliuw genyten en ús op 'e hichte hâlden! Enne, goed útsjen hè!!

  • 14 Maart 2013 - 10:45

    Annie :

    Hier dan eindelijk eens een reactie van mij. Wat kan jij mooie verhalen schrijven, en het leukste is dat jij ze zelf ook nog meemaakt. Geweldig wat jij allemaal beleeft. Dat had ik eigenlijk niet achter "onze" zangeres gezocht. Als je al deze verhalen bewaard kan je thuis wel een boek schrijven. Het leest zo gemakkelijk weg, eerst denk je , jeetje wat een blog heeft ze deze keer weer geschreven, maar 2 tellen later ben je er alweer doorheen en het is ook net of beleef je het zelf. Alle respect voor jou dat je dit helemaal in je eentje onderneemt. Toch hoop ik voor jou dat die 20 dagen vlug om zullen gaan. Hee Alie, ik heb nu wel weer genoeg gekletst, ga ervoor en geniet ervan. ohw ja , misschien niet onbelangrijk, hier is alles ok. groetjes

  • 14 Maart 2013 - 20:34

    Wendy Van Der Velde:

    Hee best singer of the boat and walterswald,

    Wat zit ik toch weer met een smile je verhalen te lezen! Heerlijk gewoon wat jij allemaal meemaakt, en wat een zelfkennis:-) Zowel je positieve als je nog te ontwikkelen specialiteiten weet je superleuk te noemen.
    Alie, we missen je fluwelen stemmetje en hebben het woensdags altijd weer even over je verhaaltjes.
    Nog een paar nachtjes, Gerrit-Douwe, en dan kinst nei dyn wyfke mei har custum made jurk en bikini.
    Respect trouwens dat je die lange reis met de bus hebt gedaan! Geniet nog maar even lekker, wij genieten van achter de computer bij het kacheltsje mee...

  • 14 Maart 2013 - 21:47

    Tineke:

    Wat n mooie ferhalen wer Alie, ut it prachtige Vietnam.
    Misskien bist wol op itselde stran west as wy, it stedje ut, 4 km en dan n strook palmbeamen mei it stran en de see dr achter. Hast al es n scooter huurt of dochst alles rinnend en mei it iepenbier ferfier?
    En ast dit lest bist al wer n pear nachtsjes tichter by GD ;)
    Leafs ut Ljouwert

  • 14 Maart 2013 - 21:49

    Tineke:

    enneh, bin benyd nei de jurkjes en de bikini.
    oer n moanne...??

  • 15 Maart 2013 - 13:04

    Tineke:

    en nog es....dyn kaertsje is krekt arrifeert. Hahaha, wat stean wy dr moai op!!!;)
    leafs en tuut'n

  • 15 Maart 2013 - 19:51

    Jan En Aukje:

    lieve alie

    hartelijk bedankt voor je mooie kaartje en je prachtige verhalen, zo kunnen wij ook meegenieten,.. nog een hele fijne vakantie verder.,.nog even meid dan zie je je lover weer.....

    dikke tuut fan us

  • 18 Maart 2013 - 14:02

    Margriet:

    Hoi Alie...krekt wer efkes in reisferslach fan dy lêzen...moai hjer. Genietsje der mar fan want de tiid fleant!
    Wat sil it moai weze ast GD aanstens oer in lytse trije wiken wer sjochst.kinst dyn bikini showe...fynt er fêst net slim. Moast dy der noch mar efkes fermeitsje. Om iit waar hoechst yn elts gefal net nei hûs. Groetsjes fan dyn oerbuuf....
Alie

"Pack yourself a toothbrush dear Pack yourself a favorite blouse Take a withdrawal slip Take all of your savings out 'Cause if we don't leave this town We might never make it out" - The Lumineers - Sleep on the floor

Actief sinds 10 Dec. 2012
Verslag gelezen: 673
Totaal aantal bezoekers 92432

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 16 Juli 2016

Backpack door Zuid-Amerika

14 Januari 2013 - 24 Mei 2013

Backpack door Zuid-oost Azië

Landen bezocht: