"You travel alone? - Yes" - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Alie Postma - WaarBenJij.nu "You travel alone? - Yes" - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Alie Postma - WaarBenJij.nu

"You travel alone? - Yes"

Blijf op de hoogte en volg Alie

01 April 2013 | Cambodja, Phnom-Penh

Ja! Ik zit momenteel in de meest besproken stad van heel deze blog; Phnom Penh! Het is 1 april en vandaag is de dag dat mijn lieve vriendje naar Zuid-Oost Azië vliegt. Mórgen is de dag dat ik hém in de armen vlieg :) Ik kan nu echt zeggen dat mijn alleen-reis-tijd erop zit. Ergens jammer, maar ik ben heel blij met wat ik ervoor terug krijg. In deze blog zal ik jullie op de hoogte brengen van mijn laatste avonturen als alleenreizende.
Mijn vorige blog ging over de (te gekke!) ervaring met mijn Easy Rider Quy. Na de laatste dag touren zette hij me af bij mijn geboekte hostel in Mui Ne. Mui Ne staat bekend om de grote hoeveelheid Russen die er vertoeven. (Hier had ik niet heel veel zin in, maar het viel achteraf reuze mee!) Natuurlijk zag ik ze regelmatig passeren (vrouwen met veel te korte jurkjes, veel te veel make-up en veel te gestylde haren en mannen met veel te blond haar, een oranje teint en/of een bierbuik die onder het openstaande bloesje vandaan popt.) maar veel last had ik er niet van. Apart volkje, meer zul je mij er niet over horen zeggen. (Dat durf ik ook niet, staks heb ik een Russische vuist in m'n gezicht.) Maargoed, ik dwaal af. In mijn hostel aangekomen, ontmoette ik onder andere de Nederlandse Niki. (Heel grappig trouwens, alle gesprekken die ik de afgelopen 2,5 maand heb gevoerd zijn precies gelijk. Where are you from? How long have you been traveling? Where have you been? Where are you going next? You travel alone?) En als allerlaatst de vraag: Ohja, what's your name? Élke dag weer.. Met Niki ging dit gesprek natuurlijk in het Nederlands. Zij ging de volgende dag weg (geen lange relatie dus) en vertrok naar het noorden, ik reis door Vietnam van noord naar zuid. Bij het afvinken van de vragen vertelde ik zo enthousiast over Quy dat Niki besloot hem te mailen. Zij wilde ook wel een dagje met een Easy Rider op stap! Twee dagen later had ik een berichtje op facebook: 'Je zult het niet geloven, ik heb 5 dagen, 4 nachten geboekt met Quy!' Goeie reclame of wat?!
Ik heb in Mui Ne de welbekende rode en witte zandduinen gezien, en tevens een blik geworpen op de Fairy Spring. Leuke tour! Verder is er niet veel te doen in de kustplaats Mui Ne, behalve dat het een kustplaats is en je er lekker in de zee kunt zwemmen! :)

Van Mui Ne ben ik met de bus (6 uren) naar Ho Chi Minh City (oftewel: Saigon) gegaan. Wat kan ik zeggen over Saigon.. Heerlijke stad! Iedere ochtend is het druk in het stadspark bijvoorbeeld: jong en oud, alle Vietnamezen zijn aan het sporten. Joggen, op de apparaten trainen (er staan apparaten aan de kant), voetballen, badmintonnen.. Noem maar op! 's Avonds is het vooral jeugd in het park, maar niet vervelend ofzo; ze skaten, skeeleren, voetballen, kletsen..
Mijn hostel leek wel een hotel en ik vond vrijwel meteen aansluiting bij de Nederlandse Marye. Mijn eerste volle dag in Saigon had invulling gekregen: shoppen met Marye! Mooie manier om de stad te verkennen dacht ik zo :) Na het dagje shoppen besloten we naar de bioscoop te gaan (dat kost hier in Azië een dikke €3!) 3D film 'The Croods' leek ons het leukst. Een animatiefilm over een gezin dat leeft in hun grot. Nadat hun grot wordt vernield, moeten ze de wijde wereld in, wat heel eng is voor een beschermende vader, en een nieuwsgierige, naar vrijheid zoekende dochter.. (Echt een leuke film!) Al zaten er wat emotionele vader-dochter momentjes in de film, waarbij Marye en ik het allebei niet droog konden houden. (Bij een animatiefilm dus he. Tgg.) Nouja, de filmmakers hebben het in ieder geval goed gedaan. Hij raakte mij/ ons.
Terug wandelend naar ons hostel nog een typisch cultuur verschilletje: we lopen over straat, er passeert ons een Vietnamese, nette zakenvrouw die, vlak voor onze neus heel hard moet niezen. (Wat ze dus ook doet.) Marye en ik lopen door, de vrouw loopt door, maar Marye en ik zeggen hardop in koor: "Hand voor je mond!" Dát doen ze hier dus niet- wij wel :)

Naast deze activiteiten, heb ik nog de Cu Chi tunnels gezien (de tunnels ondergronds, waarmee Vietnam de oorlog tegen Amerika won) en een tweedaagse tour over de Mekong Delta gedaan. Even wat cultuur en historie op gesnoven. Vietnam was prachtig, ik heb er erg van genoten, maar het is nu tijd voor Cambodja. Het is nu tijd voor ons <3
Gerrit-Douwe heeft ook besloten een blog bij te houden, hem kunnen jullie volgen op www.throwingdices.waarbenjij.nu

Goed, tot zo ver mijn blog.
De laatste waarbij ik kan zeggen dat ik alleen reis.
Ik heb ervan genoten, op naar het volgende avontuur!

Liefs,
A

  • 01 April 2013 - 14:14

    Pake Beppe:

    mooi alie, ik heb het bep voorgelezen van de i pad. leuk he, nou maar veel plezier op je volgende reis, kijk uit en hou je haaks, liefs p en b. groet gd ook van ons. doei!

  • 02 April 2013 - 16:25

    Oom Rinse En Tante Maaike:

    weer een mooi verslag. fijn dat je vriendje nu bij je komt,nu samen maar verder rondreizen. veel plezier.

  • 04 April 2013 - 14:44

    Marcella:

    Heel veel plezier samen, enjoy!!
Alie

"Pack yourself a toothbrush dear Pack yourself a favorite blouse Take a withdrawal slip Take all of your savings out 'Cause if we don't leave this town We might never make it out" - The Lumineers - Sleep on the floor

Actief sinds 10 Dec. 2012
Verslag gelezen: 929
Totaal aantal bezoekers 92440

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 16 Juli 2016

Backpack door Zuid-Amerika

14 Januari 2013 - 24 Mei 2013

Backpack door Zuid-oost Azië

Landen bezocht: