Chocoladetaarten en upgrades. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Alie Postma - WaarBenJij.nu Chocoladetaarten en upgrades. - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Alie Postma - WaarBenJij.nu

Chocoladetaarten en upgrades.

Blijf op de hoogte en volg Alie

05 Maart 2013 | Vietnam, Hanoi

Zoals Vang Vieng mijn 'thuis' was tijdens het schrijven van mijn laatste blog, schrijf ik deze vanuit 'mijn' bed op 'mijn' kamer in Hanoi. Jawel damen und herren, I made it to Vietnam! Alive and kicking en alles! Ik kan oprecht zeggen dat ik blij ben met mijn koppigheid (thanks heit!) en de adviezen om te vliegen (en tevens €100 meer uit te geven) in de wind heb geslagen. Ik heb immers een (niet geplande, toch gekochte) i-pad mini te compenseren.. *kuch* De busrit van (jawel!) 28 uur viel me reuze mee. Ik kan niet zeggen dat ik ervan heb genoten ofzo (alhoewel; misschien een beetje.. Ik ben weer in 'the Hungergames-reeks' begonnen!) maar te doen was het zeker :-) Na een chaotische grensovergang om 6.30 's ochtends, mocht ik officieel Vietnam binnen! (Het visum voor Vietnam had ik al geregeld in Bangkok, ze hoefden het eigenlijk alleen maar te checken en een stempel te zetten, maar zelfs daar weten de Vietnamezen iets zeer ingewikkelds van te maken, waar ze zéker 10.000 Kip extra 'Fee charge' voor moeten vragen.. Tssssss! Óplichten noemen we dat in Nederland..)

Afscheid nemen van mijn stukje leven, mijn kamertje, de wasmachine en (met name!) de mensen van FruitFriends was niet leuk. Hoewel ik zin had in een nieuwe omgeving, nieuwe mensen en nieuwe uitdagingen, was afscheid nemen van Tamor, Davone, de kindjes en het werk stom. Het hielp enigzins dat het keihard regende, de dag dat we vertrokken. (Dat hadden we slechts 1x vaker meegemaakt in die drie weken!) Johan en Elien zaten op dezelfde bus en zitten nu ook in Hanoi. In een hotel 350 m. verderop welteverstaan. Haha! Ken (ook een vrijwilliger bij FruitFriends) was speciaal door de keiharde regen gefietst om 2 chocoladetaarten (I know right?! YUM!) te halen, omdat we vertrokken. Superlief!

Rond 18.30 de volgende dag, kwamen we aan in Hanoi. Moe, hongerig en niet al te fris ruikend.. (Ja eh, je bent backpacker of je bent 't niet.) Na ieder ons hotel te hebben gevonden en lekker gedouched te hebben, besloten Johan, Elien en ik een afscheidsdiner te houden. It was good! Na afscheid te hebben genomen, viel ik in een diepe slaap. (In mijn bed dan he..)

De volgende ochtend (oh! dat was dus vanochtend!) kon ik ontbijten in het hotel aan de andere kant van de straat (euh, oke..) en ontmoette daar de Canadese Carly en de Noorweegse (ehm, is dat een woord? Nee zeker..) Line. O! Noorse! Ha, sorry.
Line reist met haar vriendin, maar die was ziek. Met z'n drieeën (dus zonder de zieke Martine) hebben we Hanoi verkend. We zijn naar het Womansmuseum en Hoam Kien Lake (met bijhorende tempel!) geweest. Het meer van Hanoi heeft een bijzondere mythologie die ik jullie niet wil onthouden. (En die tevens verklaard waarom ik een lange tijd heb lopen speuren naar een schildpad, en waarom het meer zo beroemd is.) Komt 'ie: "According to legend, Lê Lợi had a magic sword given to him by Kim Qui, the Golden Turtle God. One day, not long after the Chinese had accepted Vietnam's independence, Lê Lợi was out boating on a lake in Hanoi. Suddenly a large turtle surfaced, took the sword from Lê Lợi, and dove back into the depths. Efforts were made to find both the sword and the turtle, but without success. Lê Lợi then acknowledged the sword had gone back to the Golden turtle God and renamed the lake Hoan Kiem Lake (or Ho Guom), "The Lake of the Returned Sword." (Bron: Wikipedia)

Nog een (laatste) leuk verhaaltje? Alright!
Ik heb gister (vrijwel meteen toen ik aankwam) een tour geboekt naar Halong Bay, voor 2 dagen en 1 nacht. Je gaat met een bus naar Halong Bay (3 uren), stapt daar op een cruiseschip, ziet daar de (schijnbaar prachtige!) baai, gaat kayakken, kijkt een beetje rond, slaapt op de boot en vaart terug. Daarna ga je wederom met de bus naar Hanoi. Goed, dát had ik dus gereserveerd, tot ik erachter kwam dat ik een goedkopere (waarschijnlijk minder luxe, maar boeiend!) tour kon krijgen. Met veel moeite (en bluffen) (oh, en boos worden) heb ik mijn geboekte tour geprobeerd te cancelen, maar baten mocht het niet.. De hotel-meneer wilde wel toegeven, maar de 'boat company', waarbij hij al voor me had gereserveerd, niet. Ach, die zagen mijn blonde haar, blauwe ogen en lieve (enigzins boze) gezichtje natuurlijk niet! :-p Na veel onderhandelen wilde David (het hotel-meneertje, we noemen elkaar nu bij de voornaam, we zijn vrienden geworden) me wel een upgrade geven, als ik toch bij hem bleef. Dus: ik betaalde dezelfde prijs, maar kon op een duurder schip, en mocht een duurdere cruise doen. Oke! :-D
Blij met mijn keuze ben ik, samen met Carly nog wat gaan shoppen (en jawel, ik heb 2 mooie schaaltjes bemachtigd die ik ook al in Luang Prabang had gezien, maar daar niet heb gekocht omdat mem het afried. Sorry mem, ik heb ze alsnog gekocht!) Maar dan wel €11 goedkoper dan ze in Luang Prabang waren! Zo zie je maar: luister altijd naar je mem, en wees op z'n tijd gewoon lekker koppig. Daar kom je ver mee! (It got me to Vietnam!)
Blij met mijn aankopen, mijn dag en mijn tour, kwam ik aan in mijn hotel, waar ik (tot mijn grote verbazing, jaja!) Johan en Elien zag zitten! Zij hadden besloten om toch ook naar Halong Bay te gaan voor 2 dagen en 1 nacht, en om de prijs en het aanbod van mijn hotel, te vergelijken met die van hun, en andere reisbureautjes. Al met al fixte ik ook een upgrade voor hun (bij mijn vriend David natuurlijk!) en vertrekken we morgen met z'n drieeën richting Halong Bay! Nice!

Als laatste nog een update over mijn future-plans: ik heb inmiddels een busticket bemachtigd, die een maandlang geldig is in Vietnam. Hiermee kan ik van Hanoi naar Hue, naar Hoi An, naar Nha Trang en naar Ho Chi Minh City voor 1 prijs(je!) Na de trip naar Halong Bay, zal ik nog één dag en één nacht in Hanoi zijn. De volgende dag vertrekt mijn (sleeper)bus naar Hue.
(Of Hoi An, ik weet nog niet zeker of ik naar Hue wil..) Misschien stop ik in andere plaatsen, en reis zelf door naar één van de aangegeven steden, waarna ik weer doorkan op mijn ticket. Ik ben free-minded :-) Zolang ik richting het zuiden ga en ik het leuk vind, vind ik het goed!

Well, that was pretty much it! Ik voel me goed, ontmoet veel zieke reizigers, maar heb zelf nog nergens last van gehad (afkloppen, helemáál sinds ik me nu bedenk dat ik wéér mijn malariapil bij het eten ben vergeten in te nemen, verdórie!) en vermaak me prima! Enne: nog 28 nachtjes!! <3

Liefs, Alie

  • 05 Maart 2013 - 17:30

    :

    Hahaha Alie toch.. leuk. <3

  • 05 Maart 2013 - 17:43

    Jesper & Alma:

    Leuk je weer evn te lezen Alie! We zien het zo wel dat jij die chille reizigersstijl al helemaal te pakken hebt! Lekker ook in je planning, je hebt nog een hele maand in Vietnam, das top, wij vonden dat ook precies goed! Ook met die sleeper trwns :) perfecto! En halongbay, je bent nooit meer de oude na het kayakken langs de rotsen en een nacht op de boot onder de sterrenhemel... Magic.

    Enjoy take care

    Jesper n Alma.

  • 05 Maart 2013 - 18:32

    Klaske:

    Wist niet dat jij zo goed kan onderhandelen.. ;) Geniet van Halong Bay! De omschrijving van J&A klinkt fantastisch! Tút

  • 05 Maart 2013 - 19:13

    Douwe De Haan:

    Wederom fantastisch verhaal, Alie. Diep respect!

  • 05 Maart 2013 - 19:26

    Oom Rinse En Tante Maaike:

    je hebt al een goede planning gemaakt voor de komende weken,succes ermee!! Dan kunnen we dan opnieuw een verslag van jou lezen.veel plezier en liefs van ons.

  • 06 Maart 2013 - 20:50

    Lonely Boyfriend:

    Hee meis!

    Wat een fantastisch verhaal wer! Halong Bay, oaaah, ik wol ek!!!
    Wat sil dat geweldig weaze! En te gek om dat mei san tour te dwan.
    Makkest (fjar my) even een mooie bult foto's fan hoest it dear hast?

    Geniet fan alles wast tsjinkomst lief, en tot gauw!
    Heeeeele dikke tút en kroep!

  • 07 Maart 2013 - 20:57

    Wietske (dyn Mem Kin My Wol):

    Hé Alie,
    Wat kinsto moai skriuwe, ik moat sa om dy laitsje en nim ek fuortendrekst myn petsje (at ik ien op ha soe dan hè) foar dy ôf! Ik ha djip respekt foar dy en swier begrutsjen mei dyn heit en mem, wat sille sy de bibbers ha mei sa'n ûndernimmende dochter. Fanke, gean derfoar (euh ja, do kinst al net mear oars fansels), genytsje om 't libben en sjoch foaral goed út!!

  • 10 Maart 2013 - 10:23

    Piet En Joke Procee:

    Hoi Alie,
    Wat skriuwst wer moai. Wy binne sa wer hielendal op 'e hichte. Wat belibbest in protte. Genietsje .

    Groetnis fan Piet en Joke

  • 11 Maart 2013 - 10:41

    Paulus:

    Hee Alie!

    Moai ferhaaltsje ! bin blied dotst ut sa nei dien zin hast!

    Groetsjes,


    Paulus

  • 12 Maart 2013 - 12:26

    Marcella:

    Mooi verslag, leuk om jouw ervaringen te lezen. Ik ben erg benieuwd naar Halong Bay, moet echt geweldig zijn. Heel veel plezier!!

    Groetjes Marcella
Alie

"Pack yourself a toothbrush dear Pack yourself a favorite blouse Take a withdrawal slip Take all of your savings out 'Cause if we don't leave this town We might never make it out" - The Lumineers - Sleep on the floor

Actief sinds 10 Dec. 2012
Verslag gelezen: 696
Totaal aantal bezoekers 92461

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 16 Juli 2016

Backpack door Zuid-Amerika

14 Januari 2013 - 24 Mei 2013

Backpack door Zuid-oost Azië

Landen bezocht: